2014. december 21., vasárnap

Húz, tol, gurít, pöcköl, felemel, ledob...



Helyzetmegértés cselekvési sémával

A nyolc-tíz hónap körüli gyermek már képes a körülötte lévő tárgyakkal manipulálni. Kis játékát megfogja, nézi, szájához veszi („úgy szeretlek, majd megeszlek”), egyik kezéből a másikba teszi, löki, tolja, húzza. Eldobja a tárgyat. Ha nem látja hova esett, még úgy érzi, hogy nincs is. Visszakapja, akkor újból ledobja. Ismétli a folyamatokat. A labdát elgurítja. Felismerve ezt, minden gurulni tudó tárgyat elgurít.




Hol minden cselekvést végigcsinál egy tárgyon, hol minden keze ügyébe kerülő tárgyon végigcsinál egyféle cselekvést. Mintha begyakorolna egy mozdulatot a különféle tárgyakon, mintha tanulná a húzást, tolást, gurítást. Új tárgyak esetében, már biztos gesztusokkal csinálja végig a már begyakorolt mozdulatokat. Szüntelen ismételget, így vésve emlékezetébe az olyan mozdulategységeket, amelyek felidézhetők és új helyzetben végrehajthatók. Az egy-egy ilyen bevésett, új helyzetben, új tárgyakkal alkalmazható mozgásegység a cselekvési séma.


A kisgyerek ismeretanyagában sok az ilyen kizárólag cselekvésközpontú, egyszerű mozgások sematizálásából álló tartalom. Ezek felidézhető mozgásos emlékek. Húzni, pöckölni, forgatni stb. Amint egy bizonyos idő után a gyerek egy új tárggyal végzi el ugyanezeket a mozdulatokat, akkor látjuk, hogy már belső mintát követ. A cselekvést, cselekvésegységet játékos gyakorlással belsővé tette, „interiorizálta”. A kidolgozott gesztus – dobás vagy gurítás – olyan belső szemléleti képpé vált, amelyről feltételezhetjük, hogy túlnyomórészt mozgáselemekből áll.
 

A gyerek mozdulatokat végez a dolgokkal, manipulál. Manipulációjának mozgásai, gesztusai belső mintává válnak. Belső megfelelője nem szó, nem kép, hanem olyan minta, amelyben a mozgásos elem van túlsúlyban az érzékletességgel szemben.



forrás: Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes (1978 ): Gyermeklélektan. Gondolat, Budapest

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése